ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ FOMO, ФАББІНГУ ЯК ПРОЯВУ ІНТЕРНЕТ-АДИКЦІЙ У СУЧАСНОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-102-3-213-223

Ключові слова:

молодь, Інтернет-адикція, фаббінг, FOMO, психологічні та фізіологічні симптоми, психологічні особливості особистості

Анотація

У статті проаналізовано проблему виникнення, прояву та поширення такого актуального явища сьогодення, як фаббінг та FOMO. Розкрито сутність ризиків використання інформаційних технологій, зловживання Інтернетом, яке призводить до соціальної ізоляції, змін в стані свідомості, функціональних змін в головному мозку, депресивних та обсесивних розладів, нездатності навчатися, працювати, глибоко мислити тощо. Проаналізовано стан сучасних досліджень Інтернет-адикції, показники, форми, психологічні і фізіологічні симптоми, характерні для інтернет-залежності. До цього часу серед науковців відсутня єдність у розумінні поняття та визначення інтернет-адикції, тривають суперечки з приводу запропонованих діагностичних критеріїв і того, чи дійсно це є залежністю. Найвищий рівень для інтернет-адикції фіксується у підлітків та молоді, яка може свідчити також і про наявність психологічних проблем – нереалізованості в сфері спілкування, проблемних відносин у родині, труднощів з навчанням, від яких молоде покоління поринає в більш успішне віртуальне життя. Узагальнено результати наявних досліджень, в результаті яких запропонована когнітивно-поведінкова модель патологічного використання Інтернету, у вигляді двох форм інтернет-аддикції – специфічне патологічне використання Інтернету та багатоцільове надмірне користування Інтернету. Представлений аналіз досліджень науковців, які доводять взаємозв’язок Інтернет-залежності із фаббінгом та синдромом втрачених можливостей (FОMO). Наведені дані, які свідчать про те, що FОMO і фаббінг можуть мати однакові властивості, оскільки обидва вони пов’язані з неналежним використанням та залежною поведінкою від смартфонів. На думку авторів, у розвитку фаббінгу та FОMO відіграють роль певні психологічні особливості особистості, дослідження яких потребує подальших розвідок. Також наголошується на необхідності вирішення проблеми Інтернет-залежності шляхом створення рекомендацій для її профілактики та зниження ступеня залежності.

Біографії авторів

Вікторія Оверчук, Донецький національний університет імені Василя Стуса

Оверчук Вікторія Анатоліївна – доктор економічних наук, кандидат психологічних наук, доцент, професор кафедри психології Донецького національного університету імені Василя Стуса (м. Вінниця, Україна). E-mail: v.overchuk@donnu.edu.ua

Катерина Потаєва, Донецький національний університет імені Василя Стуса

Потаєва Катерина Сергіївна – студентка 2 курсу освітнього рівня «магістр» спеціальності «Психологія» Донецького національного університету імені Василя Стуса (м. Вінниця, Україна). E-mail: potaieva.k@donnu.edu.ua

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-03