ОСВІТА В СУЧАСНОМУ СВІТІ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-108-1-28-40Ключові слова:
освіта, виховання, світогляд, учні, студенти, суспільствоАнотація
Глобальна криза соціального, екологічного та антропологічного характеру поставила на перше місце проблему виживання людства. Сучасне суспільство вступило в таку фазу існування, коли воно постало перед необхідністю готувати підростаюче покоління до життя в умовах, коли світ швидко розвивається і глобалізується. При вирішенні цього нового цивілізованого завдання стають необхідними такі якості освіти як адаптаційні можливості і вміння швидко трансформуватися таким чином, щоб не відставати від новітніх досягнень науки і техніки, змін у природі, соціумі, культурі. Надзавдання освіти – стати випереджувальною освітою за своєю суттю. Це стане можливим за умови реформування сучасної системи освіти. Випереджаюче навчання передбачає не тільки націленість на прогнозованість наукових знань (конкретних, технологічних або загальнотеоретичних). Воно пов’язане з вибором тих моральних принципів, які стануть найбільш значущими в найближчому і віддаленому майбутньому. Серед факторів, які мають прямий вплив на майбутнє, найбільш важливе місце починає займати сфера освіти. Серед масових професій на Землі професія педагога сьогодні безпосередньо пов’язана з образом майбутнього. У статті приведені існуючі стратегії педагогіки в освітній практиці ХХ1 століття та їх аналіз. Описана перевага планетарно-особистісної (ноосферної) виховної парадигми, яка полягає в тому, що вона об’єднує культуру, науку й освіту, дає цілісну картину Всесвіту і людини як планетарної особистості. Також окреслена освітня парадигма щодо переходу дитини від егоцентричної до поліцентричної моделі розуміння світу.
Серед новітніх технологій приведено досвід Японії, яка відкриває університет, в основі освітньої концепції якого, перш за все, моральні орієнтири. У статті окреслені основні напрямки реформування сучасної системи освіти.