ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕЖИВАННЯ НОВОЇ СОЦІАЛЬНОЇ СИТУАЦІЇ РОЗВИТКУ МОЛОДШИМИ ШКОЛЯРАМИ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ СЛУХУ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-108-1-141-150Ключові слова:
порушення слуху, соціальна взаємодія, соціальна ситуація розвитку, молодший шкільний вік, соціальна тривожність, особливі освітні потреби, тривожністьАнотація
У статті розглядаються особливості самоприйняття та соціальної взаємодії молодших школярів із порушеннями слуху, зокрема в контексті їхньої тривожності та ролі цього поняття у соціалізації в умовах інклюзивного навчання та нової соціальної ролі «школяр». Звертається увага на особливості, причини та механізми розвитку високого рівня тривожності у цих дітей. Важлива роль відводиться розкриттю механізмів соціалізації, таких як: соціальні знання, комунікативна сфера, мотиваційна сфера, інтерактивна сфера, сфера самооцінювання. Робота відображає роль компенсаторних механізмів як основної лінії розвитку за умов порушень психофізичного розвитку або наявності хронічної хвороби. Детально аналізується поняття «соціальна ситуація розвитку», описуються її особливості у молодшому шкільному віці, зазначаються аспекти переживання нової соціальної ролі та початку навчання у школі дітьми з порушенням слуху. Використовуються дані психолого-педагогічної літератури, щоб навести узагальнені результати дослідження рівня тривожності, пов'язаної із взаємодією з однолітками та вчителями цієї категорії дітей. В рамках інклюзивного та інтегрованого освітнього процесу важливими є розуміння та підтримка соціальної взаємодії молодших школярів з сенсорними порушеннями, для їх повноцінного розвитку, відчуття приналежності до суспільства та досягнення успіхів у навчанні та житті. Стаття спрямована на розкриття важливого аспекту соціальної адаптації дітей із порушеннями слуху.