ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ФІЛОСОФІЇ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ФАКУЛЬТЕТУ СПЕЦІАЛЬНОЇ ОСВІТИ ТА ПСИХОЛОГІЇ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-108-1-206-214Ключові слова:
філософія, норма, девіантність, стратегії навчання, дискурс, суб'єктАнотація
У запропонованій статті представлено змістовне обґрунтування особливостей стратегій викладання філософії для студентів факультету спеціальної освіти та психології. Доведена необхідність подолання обмеженості їх власної спеціальності через звернення до більш узагальненого теоретичного дискурсу. Досліджені основні диспозитивні стратегії та з'ясовано, що філософія відкидає фрагментарне дослідження особистості як сукупності реакцій або соціальних ролей, а розглядає її таким чином, яким вона творить власне існування у світі, яка живе тут і тепер. Саме для розуміння такої людини потрібно показати студентам психологам і дефектологам її основні виміри: онтологічні, соціальні, аксіологічні, до яких і відноситься поняття норми. Досліджено, що проблематика концептуалізації норми постає у зв’язку з всеосяжною кризою сучасного суспільства, форми прояву якого різноманітні – посилення тоталітаризму, тероризму, війни, зростання девіантної поведінки. Уявлення про норму та девіантність має надзвичайно важливе не тільки філософське, а й психологічне та дефектологічне значення. Проблема полягає в тому, щоб у філософському контексті розкрити студентам факультету спеціальної освіти та психології онтологічну і дискурсивну специфіку концептуалізації проблеми норми. У роботі представлені основні варіанти розуміння норми у сучасній науковій парадигмі та обґрунтовані переваги гуманістичної позиції, для якої нормою є суб’єкт, який самоактуалізується та самовдосконалюється.