ФОРМИ І МЕТОДИ ОЦІНЮВАННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ СФОРМОВАНОСТІ ОПЕРАЦІЙНИХ ТА ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ УЧНІВ НАУКОВИХ ЛІЦЕЇВ (ВІТЧИЗНЯНИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ФОРМАТ)
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-108-1-215-230Ключові слова:
операційні та практичні вміння, лінгвістичні та математичні здібності, оцінювання, форми та типи оцінювання, учні наукових ліцеїв, зарубіжний та вітчизняний формати оцінюванняАнотація
У статті досліджено вітчизняний та зарубіжний досвід використання форм і методів оцінювання результатів сформованості операційних та практичних умінь учнів наукових ліцеїв. Доведено доцільність використання для проведення ретельної та справедливої процедури оцінювання сформованості операційних і практичних дослідницьких умінь учнів наукових ліцеїв у вітчизняній та зарубіжній практиці таких основних типів оцінювання, як от: оцінювання досягнень учнів (Achievement Assessment), оцінювання процесу та результатів виконаного учнем завдання (Performance Assessment), цілісне оцінювання (Holistic Assessment), оцінювання учнівських портфоліо (Portfolio Assessment), зовнішнє незалежне оцінювання, яке має зарубіжний аналог Standardized Achievement Test. Констатовано, що, незважаючи на універсальний характер форм і методів оцінювання результатів навчальних досягнень, у кожній країні цей процес характеризується своїми особливостями і впливом національних освітніх традицій. Доведено, що при оцінюванні різних типів навчальних досягнень учнів необхідно враховувати такі чинники: якість знань (системність, глибина, осмисленість, міцність, гнучкість); характеристики відповідей учнів (повнота, логічність, обґрунтованість, правильність); ступінь сформованості базових та предметних умінь і навичок; рівень володіння розумовими операційними вміннями (аналіз, синтез, порівняння, абстрагування, класифікація, узагальнення, формулювання висновків); досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблему та розв’язувати її, формулювання гіпотези та самостійність оцінних суджень). Розглянуто вимоги до оцінювання рівня сформованості дослідницьких операційних та практичних умінь учнів вітчизняних наукових ліцеїв на прикладі вивчення іноземної мови (англійської), яка служить основним засобом формування іншомовної комунікативної компетентності і є предметом гуманітарного циклу, та предметів шкільного курсу математики (алгебри та геометрії), які є базисом для формування логіки суджень, креативного і критичного мислення, так як ці обидва предмети шкільної програми відіграють ключову роль у всіх видах дослідницької роботи учнів, які навчаються у закладах шкільної освіти наукового спрямування. Визначено, що оцінювання рівня сформованості таких видів дослідницьких умінь учнів здійснюється за результатами перевірки їхніх навчальних досягнень у формі індивідуального, групового, фронтального опитування і в процесі виконання самостійних, контрольних, тематичних, проєктних робіт та тестування. При цьому заклад освіти може використовувати на свій розсуд поряд з традиційними й інші форми оцінювання освітніх здобутків учнів.