ВИКОРИСТАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗАВДАНЬ І ВПРАВ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ОПЕРАЦІЙНИХ УМІНЬ УЧНІВ НАУКОВИХ ЛІЦЕЇВ У ПРОЦЕСІ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Петро Тадеєв Національний університет водного господарства та природокористування https://orcid.org/0000-0002-2885-6674
  • Марія Тадеєва Інститут обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0000-0002-3853-3668

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-109-2-181-196

Ключові слова:

операційні вміння, лінгвістично обдаровані учні наукових ліцеїв, навчальне завдання, вправа, типологія вправ, творчі завдання, технологія Task-Based Learning

Анотація

У статті проаналізовано навчальні завдання і вправи, які використовують для формування операційних умінь учнів наукових ліцеїв, які займаються дослідницькою діяльністю. Доведено, що різноманітність навчальних пізнавальних завдань, які пропонуються учням-інтелектуалам, залежить від навчальних предметів, їх місця в академічному процесі, вікового розвитку ліцеїстів та їхнього прагнення творчо підходити до вирішення поставлених завдань. Схарактеризовано також навчальні завдання та їх різновиди, як-от: вправи та задачі, що використовуються у процесі дослідницької діяльності ліцеїстів. Виокремлено такі типи навчальних завдань: інтерактивні завдання, навчальні ігри, тестові завдання, програмні завдання, проєктні завдання, індивідуальні науково-дослідницькі завдання тощо. Виділено основні функціональні сфери навчальних дослідницьких завдань для формування операційних умінь учнів наукових ліцеїв, такі як інформаційна, пізнавальна, систематизуюча та розвивальна. Виявлено, що серед теоретиків і практиків у сфері дидактики немає єдиного підходу до побудови класифікації вправ, які за своїм характером поділяються на усні, письмові, графічні, а кількість вправ, що входять до певного навчального завдання, залежить від індивідуальних особливостей учнів, рівня їхнього володіння предметом та кількісних і якісних параметрів їх виконання. При цьому для ефективного формування операційних дослідницьких умінь ліцеїстів потрібно активно застосовувати комплекси різних типів вправ, включаючи творчі, що сприяє швидшому тренуванню розв’язувати завдання наукового, конструкторського, технологічного спрямування: здійснювати аналіз, синтез навчального матеріалу, мислити за аналогією, абстрагуватися від неістотних чинників, генерувати нестандартні креативні ідеї, прогнозувати та оцінювати результати діяльності. У статті також аналізуються основні дидактичні прийоми навчання за технологією Task-Based Learning та визначаються особливості використання навчальних завдань під час вивчення іноземних мов, спираючись на результати проведеної експериментальної роботи з лінгвістично обдарованими ліцеїстами.

Біографії авторів

Петро Тадеєв, Національний університет водного господарства та природокористування

Тадеєв Петро Олександрович – доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри вищої математики Національного університету водного господарства та природокористування (м. Рівне, Україна), головний науковий співробітник відділу інноваційних технологій в освіті обдарованих Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України (м. Київ, Україна). E-mail: ptadeyev@gmail.com

Марія Тадеєва , Інститут обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України

Тадеєва Марія Іванівна – доктор педагогічних наук, професор, провідний науковий співробітник відділу інноваційних технологій в освіті обдарованих Інституту обдарованої дитини Національної академії педагогічних наук України (м. Київ, Україна), професор кафедри іноземних мов Національного університету водного господарства та природокористування (м. Рівне, Україна). E-mail: mtadeyeva@gmail.com

 

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-29