Формування ґендерної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-110-3-54-62Ключові слова:
ґендер, ґендерний підхід, ґендерна компетентність, моніторинг ґендерної компетентності, ґендерокомфортне середовищеАнотація
У статті розглянута проблематика формування нової генерації висококваліфікованих фахівців соціальної сфери, здатних вирішувати складні ситуативні завдання на високому професійному рівні.
Висвітлено важливість переосмислення мети і змісту професійної підготовки соціальних працівників через призму впровадження ґендерного підходу до навчання. З’ясовано, що ключовою складовою
ґендерної підготовки соціальних працівників є формування ґендерної компетентності, що може відбуватися як шляхом впровадження наскрізних ґендерно чутливих підходів, так і через викладання тематичних курсів. Визначено понятійний апарат, що включає в себе ґендер, ґендерний підхід, ґендерну компетентність. Виділено важливі складові ґендерноїкомпетентності (мотиваційно-ціннісна, когнітивна, поведінкова) та досліджено рівні їх сформованості у майбутніх фахівців соціальної сфери.
Авторами окреслено завдання формування ґендерної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери та схарактеризовано модель формування ґендерної компетентності майбутніх фахівців соціальної сфери в процесі професійної підготовки в закладі вищої освіти, яка містить цільову, змістову, технологічну і результативну складові. Конкретизовано принципи, що визначають ефективність формування ґендерної компетентності. Деталізовано важливі педагогічні умови, які потрібні для досягнення високого рівня сформованості професійної компетентності у соціальних працівників.
Виділено базові форми діяльності: посилення ґендерного аспекту у викладанні обов’язкових і вибіркових дисциплін, введення елементів ґендерного дослідження до змісту завдань практичної підготовки, ґендерної тематики до науково-дослідної роботи студентів.
Визначено основні напрями та етапи моніторингу ґендерної компетентності студентів закладу вищої освіти у процесі їхньої професійної підготовки: стартова діагностика, експрес-діагностика, контрольна діагностика.