Аналіз методів та стратегій логопедичної роботи для розвитку мовлення та комунікаційних навичок у дітей з РАС

Автор(и)

  • Ірина Михайлівна Мойсеєнко КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти» ДОР (м. Дніпро, Україна) https://orcid.org/0000-0003-3642-3331
  • Олена Геннадіївна Білюк Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського (м. Миколаїв, Україна) https://orcid.org/0000-0002-4098-1064
  • Тетяна Павлівна Приходько Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара (м. Дніпро, Україна) https://orcid.org/0000-0003-0138-2592

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-110-3-95-105

Ключові слова:

мовленнєві порушення, комунікація, логопед, діти, розлади аутистичного спектру

Анотація

Стаття присвячена актуальній темі важливості комунікативних навичок та розвитку мови у дітей з розладом аутистичного спектру (РАС) та підходів до логопедичної роботи. В останні роки зростає кількість дітей, у яких встановлюють РАС. Цей розлад суттєво впливає на якість повсякденного життя дітей, їх соціальну взаємодію через труднощі вербальної та невербальної комунікації, а також на поведінку, рівень інтелекту та інші аспекти дитини. Отримані дані свідчать про те, що діти з РАС відчувають затримку мовного розвитку, яка в основному проявляється у вигляді відсутності мови або затримки її розвитку, використанні стереотипної мови, повторень тощо. Порушення мовного спілкування є одним з основних симптомів РАС і є найчастішою причиною звернення за професійною допомогою логопедів, дефектологів. Таким чином, розвиток мовлення та комунікаційних навичок є актуальним питанням логопедичного втручання у дітей з РАС.
Аналіз літератури показав, що більшість досліджень розглядають лише певні методи втручання або комбінацію двох або трьох методів втручання, які можуть використовуватися при реабілітаційній логопедичній роботі. Було встановлено, що гра слугує природною та цікавою платформою для розвитку мови, дозволяючи дітям з РАС практикувати та вдосконалювати свої комунікативні навички в менш структурованому та більш приємному контексті. Логопеди включають ігрову діяльність, щоб створити динамічне, мотивуюче середовище, яке заохочує дитину з РАС до спілкування.
Навчальні програми, вдосконалені технологіями, можуть трансформувати досвід навчання, надаючи негайний зворотний зв’язок, сприяючи активній участі, спрощуючи складні соціальні ситуації, використовуючи візуальні та мультимодальні взаємодії, а також пропонуючи ефективне та недороге персоналізоване навчання. Таким чином, ця стаття узагальнює відповідну літературу і коротко
представляє характеристики та методи логопедичної роботи, спрямовані на розвиток мовлення та комунікаційних навичок у дітей з РАС.

Біографії авторів

Ірина Михайлівна Мойсеєнко, КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти» ДОР (м. Дніпро, Україна)

Мойсеєнко Ірина Михайлівна – доктор філософії, доцент кафедри загальної та спеціальної педагогіки КЗВО «Дніпровська академія неперервної освіти» ДОР (м. Дніпро, Україна). Е-mail: irina.moyseenko@gmail.com

Олена Геннадіївна Білюк, Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського (м. Миколаїв, Україна)

Білюк Олена Геннадіївна – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри спеціальної освіти, Миколаївський національний університет імені В. О. Сухомлинського (м. Миколаїв, Україна). Е-mail: bilole2469nik@gmail.com

Тетяна Павлівна Приходько, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара (м. Дніпро, Україна)

Приходько Тетяна Павлівна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки та спеціальної освіти, Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара (м. Дніпро, Україна). Е-mail: prykhodko-t@ukr.net

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-29