Педагогічні інновації в дошкільній освіті - умова успішного розвитку дитини
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-110-3-128-136Ключові слова:
інновації, педагогічні інновації, інноваційні технології, дошкільна освіта, педагог дошкільної освіти, дитина дошкільного вікуАнотація
У статті надається аналіз інноваційних технологій та особливості упровадження їх в освітній процес в закладі дошкільної освіти; констатується, що оновлена освітня парадигма орієнтує сьогодні заклади дошкільної освіти на пошук шляхів успішного розвитку дитини-дошкільника, найбільш актуальним з яких є формування готовності педагогів дошкільної освіти до інноваційної та креативної професійної діяльності, адже сучасний освітній процес неможливий без впровадження інноваційних технологій. З’ясовано, що незаперечним є той факт, що за допомогою нових науково-технічних розробок можна підняти рівень освіти, у тому числі дошкільної, на якісно новий рівень, що відповідає вимогам освітньої політики в держав. Розкрито сутність понять «інновація», «інноваційні технології»; останнє трактується як система методів, способів, прийомів навчання, виховних засобів, спрямованих на досягнення позитивного результату за рахунок динамічних змін в особистісному розвитку дитини в сучасних соціокультурних умовах. Зазначено, що педагогічні інновації можуть або змінювати виховання і навчання, або вдосконалювати їх; інноваційні технології поєднують прогресивні креативні технології та стереотипні елементи освіти, які довели свою ефективність у процесі педагогічної діяльності в закладах дошкільної освіти. Визначено, що будь-яка інновація – це створення і подальше використання принципово нового компонента, внаслідок чого відбуваються якісні зміни освітньо-розвивального середовища закладу дошкільної освіти. Інноваційні технології в закладах дошкільної освіти спрямовані на створення сучасних компонентів та прийомів, основною метою яких є модернізація освітнього процесу. На підставі проведеного аналізу виокремлено інноваційні технології, які використовуються в системі дошкільної освіти: ігрові технології, технології проблемного навчання, технології розвивального навчання, альтернативні технології, комп’ютерні технології. Робиться висновок, що однією з умов реалізації інноваційних технологій в практику роботи закладу дошкільної освіти є готовність педагога до інноваційної та креативної професійної діяльності, яка здійснюється на відповідних рівнях: методологічному, теоретичному та технологічному.