ФЕНОМЕН ВИХОВНОГО ПРОСТОРУ СОЦІОКУЛЬТУРНОГО ПОГРАНИЧЧЯ СХОДУ УКРАЇНИ У ФОРМУВАННІ ГРОМАДЯНСЬКОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2022-103-1-6-16Ключові слова:
громадянське виховання, громадянськість, студентська молодь, пограниччя, соціокультурне пограниччя, теорія фронтируАнотація
У статті обґрунтовано актуальність формування громадянськості студентської молоді в умовах повномасштабного воєнного вторгнення РФ. Громадянськість розглянуто як цілісне особистісне утворення, що складається з таких особистісних якостей, як: правова й політична зрілість, громадянська самосвідомість, почуття громадянської гідності, громадянського обов’язку, громадянської відповідальності, громадянської мужності, почуття патріотизму; активна життєва позиція в історичній долі Вітчизни та свого народу; усвідомлення себе повноправним членом соціальної спільноти. У роботі проаналізовано особливості формування громадянськості студентської молоді в умовах соціокультурного пограниччя Сходу України, виокремлено основні проблеми. Визначено соціокультурну ситуацію регіону як провідний чинник у формуванні громадянськості молоді. З’ясовано специфіку пограниччя як специфічного соціокультурного та етносоціального простору на межі культур, етносів, певних політичних утворень та його роль у формуванні громадянськості. А також окреслену проблему висвітлено з позиції теорії фронтиру, що спрямовує вивчення феномену формування громадянськості в річищі взаємодії різних спільнот, їх взаємозв’язку та взаємовпливу у формуванні громадянського суспільства. Зазначено, що пограниччя відіграє важливі функції культурного накопичення, розвитку та збереження ідентичності та власної культурної самостійності, що сьогодні є вкрай важливим у формуванні громадянськості студентської молоді як майбутнього демократичної держави та активного агента сьогоднішніх позитивних змін.