Соціально-педагогічна профілактика важковиховуваності учнів загальноосвітніх шкіл

Автор(и)

  • Євген Юрійович Пліско Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Слов’янськ, Україна) https://orcid.org/0000-0001-6814-4666
  • Аліна Сергіївна Брусенко Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Слов’янськ, Україна) https://orcid.org/0000-0001-7212-1969
  • Катерина Павлівна Шарікова-Дегтяр https://orcid.org/0009-0001-8202-0739

DOI:

https://doi.org/10.33216/2220-6310/2025-111-1-101-109

Ключові слова:

девіантна поведінка, соціальна профілактика, превентивне виховання, важкі діти

Анотація

У статті проводиться теоретико-методологічний аналіз превентивної діяльності в Україні, спрямованої на соціальне виховання дітей та підлітків, зокрема тих, які виявляють девіантну поведінку. Увага зосереджена на правовому підґрунті організації соціального виховання, що ґрунтується на нормативно-правових актах, таких як Конвенція ООН про права дитини та національні програми виховної роботи. Проаналізовано історію розвитку терміну «важковиховуваний», який у сучасному контексті характеризує дітей з девіантною поведінкою. На основі класичних педагогічних концепцій (П. Блонський, А. Макаренко, В. Сухомлинський) розглядаються напрями виховання «важких дітей», зокрема, робиться акцент на організації шкільного самоврядування, а також трудовому, духовному та громадському вихованні. Проводиться аналіз сучасних підходів до превентивної роботи, необхідність інформування дітей про їхні права та обов’язки через правовий просвіт, а також розвиток позитивної мотивації та формуванні правової свідомості. Особливу увагу приділено вивченню методам (психологічна корекція, формування позитивного життєвого досвіду, когнітивне переструктурування та ін.), формам (індивідуальна, групова, спеціальна) та видам (усунення або зменшення негативних чинників на особистість дитини, відновлення поведінки, соціальна адаптація) профілактики девіантної поведінки серед дітей та підлітків.
Стаття підкреслює необхідність комплексного підходу в профілактичній роботі, що включає взаємодію різних інститутів: освітніх закладів, соціальних служб, громадських організацій. Основним результатом дослідження є висновок про важливість соціальної профілактики та педагогічної роботи для попередження девіантної поведінки, формування морально зрілої особистості, здатної до інтеграції в суспільство.

Біографії авторів

Євген Юрійович Пліско, Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Слов’янськ, Україна)

Пліско Євген Юрійович, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри соціальної роботи Державного вищого навчального закладу «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Слов’янськ, Україна), pliskoej@ukr.net

Аліна Сергіївна Брусенко, Державний вищий навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Слов’янськ, Україна)

Брусенко Аліна Сергіївна, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри соціальної роботи Державного вищого навчального закладу «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Слов’янськ, Україна), brusal@ukr.net

Катерина Павлівна Шарікова-Дегтяр

Шарікова-Дегтяр Катерина Павлівна, здобувачка другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 231 «Соціальна робота», «Донбаський державний педагогічний університет» (м. Слов’янськ, Україна). E-mail: katedegtiar0601@gmail.com

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-25