Формування дослідницької компетентності майбутніх педагогів дошкільної освіти в процесі професійної підготовки
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2025-111-1-144-156Ключові слова:
компетентнісний підхід, дослідницька компетентність, дослідницькі навички, педагог дошкільної освіти, педагогічні заклади вищої освітиАнотація
У статті розкривається проблема формування дослідницької компетентності майбутніх педагогів дошкільної освіти як складової їх професійної підготовки до наукової роботи. Зазначено, що для якісної підготовки майбутнього педагога дошкільної освіти важливо розвивати навички професійно-наукової діяльності, які відкривають можливість застосування методів дослідницького навчання і сприяє поглибленню професійної спрямованості освіти через аналіз актуальних проблемних ситуацій, що формує самостійність, ініціативність і творче мислення. Дано визначення дослідницької компетентності педагога дошкільної освіти як комплексу мотивацій, знань, умінь, навичок та особистісних якостей, що забезпечують успішне виконання всіх етапів інноваційної професійної діяльності, починаючи від моделювання та прогнозування до впровадження нововведень у галузі дошкільної освіти. Визначено аспекти, які сприяють формуванню науково-дослідницької компетентності, зокрема виявлення та формулювання проблеми, визначення цілей дослідження; аргументація актуальності, новизни і значущості дослідницьких завдань; розробка гіпотез і складання плану дослідження; освоєння і застосування нових методів дослідження, розширення знань; проведення досліджень і представлення результатів роботи. Для вирішення завдань формування дослідницької компетентності запропоновано введення окремих дидактичних одиниць до освітніх компонентів «Основи науково-педагогічних досліджень» та «Теорія та технологія науково-педагогічних досліджень», які формують у майбутніх педагогів дошкільної освіти дослідницькі вміння такі як: об'єднання інтелектуальних знань і практичних навичок, що дозволяють здобувачам освіти самостійно спостерігати, узагальнювати, аналізувати процеси і явища навколишньої дійсності та сприяють здатності набувати нових знань і застосовувати їх відповідно до певної мети дослідницької діяльності в дошкільних закладах освіти.