ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ ОСВІТНЬО-ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-106-2-137-144Ключові слова:
освітньо-виховний процес, тенденції освітньо-виховного процесу, заклади освіти, сучасна УкраїнаАнотація
В статті авторкою окреслюються основні тенденції та проблеми освітньо-виховного процесу молодого покоління в сучасній Україні, що обумовлюються і загострюються російською агресією. По-перше, в Україні розповсюдження набула дистанційна форма освітньо-виховного процесу, яка подекуди повністю витіснила очну форму навчання, а з ним і виховання. Це вимушена дія і вона відкриває можливість вирішення складного питання не призупинки, а продовження освітнього процесу, що є, безумовно, позитивним моментом. Але разом із тим відкриває ряд проблем, які визначені в статті. Друга тенденція – адаптація власне навчально-виховного процесу і розвитку адаптованості його суб’єктів до реалій і викликів в сучасній Україні. Ця тенденція обумовлена як зовнішньою агресією, так і переходом на дистанційне навчання, або змішану форму навчання. По-третє, має місце тенденція до: превентивного виховання; готовності до освіти і виховання в родині; до самоосвіти, саморозвитку і самовиховання. По-четверте, особливого значення в умовах війни набуває патріотичне виховання молодого покоління. Сім’я, навчальний заклад, держава мають створити умови і стати тими середовищами, де відбувається становлення громадянина-патріота України, готового до викликів, готового розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову державу. Зазначено, що освітньо-виховний процес в закладах освіти України потребує переосмислення, адаптованості до швидкоплинного часу і відповідних дій для реалізації з урахуванням окреслених тенденцій.