ОСВІТНЬО-ВИХОВНИЙ РЕСУРС ПИСЬМЕННИЦЬКОГО ЕПІСТОЛЯРІЮ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ В СТАРШІЙ ШКОЛІ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310-2021-102-3-247-259Ключові слова:
лист, письменницький епістолярій, шкільна освіта, методика, урокАнотація
У статті здійснено оглядовий аналіз доступних учителю української літератури сучасних науково-методичних матеріалів стосовно епістолярію українських письменників як освітньо-виховного ресурсу уроку; зазначено, що професійні компетентності вчителів оновлюються на підґрунті змін, визначених концепцією Нової української школи;показано важливість уведення у зміст уроків епістолярію видатних українських письменників, зокрема листів, які сприяють відстеженню еволюції особистості й творчості митця, комплексно і достовірно презентують авторський стиль, експериментування художника слова в пошуках жанру, є проявом психології творчості, ґендерних відносин, світоглядних пошуків, ціннісних аспектів, майстерності й таланту; зазначено, що епістолярій наближає старшокласників до розуміння особистості митця, забезпечує освітній і виховний вплив, певною мірою формує життєву компетентність молоді; позначено нові видання листів українських письменників; проведено паралелі між традиційними поглядами на методику уроку української літератури та дослідженнями й методичними знахідками сучасних науковці; наведено конкретні приклади введення листів у зміст уроку з метою посилення інтересу старшокласників до життєвого шляху і творчої спадщини письменників, які в часі вже значно віддалені від сьогодення; йдеться про освітньо-виховний потенціал листів Г. Квітки-Основ’яненка та І. Карпенка-Карого; сформовано загальні рекомендації для вчителя; наголошено, що при використанні письменницької мемуаристики на уроках літератури важливо чітко визначитися, з якою метою будуть застосовані відомості з епістолярію, які моральні цінності вони відтворюють стосовно їх автора та суспільного життя в цілому, бути обізнаним із новими публікаціями епістолярію письменників, біографія і творчість яких вивчаються в старшій школі; важливо оновити професійну науково-методичну компетентність відповідно до завдань Нової української школи з метою ефективного розвитку особистості учнів на прикладі життєвих і творчих здобутків видатних письменників України.