ЕФЕКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ДІЯЛЬНОСТІ ЛОГОПЕДА У ДОШКІЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-108-1-161-174Ключові слова:
мовленнєва компетентність, фонетична компетентність, логопедичні технології, інноваційні технології, корекційно-логопедична діяльність, заклад дошкільної освітиАнотація
Від народження дитини її оточує насичене інформаційне середовище. Дедалі все більше місця в житті дошкільника займають комп’ютер, ігрові приставки, електронні іграшки тощо. Це, безумовно, створює певні проблеми в розвитку особистості дитини, зокрема провокує прояв проблем мовленнєвого характеру. Поява такого роду проблем зумовлює потребу у корекційно-логопедичній діяльності. Враховуючи постійну наявність ґаджетів у житті дошкільника, стає все складнішим процес зацікавлення дитини в інших видах діяльності. Сучасний логопед змушений застосовувати у власній діяльності інноваційні засоби навчання й розвитку, новітні педагогічні методики й технології не тільки для здійснення корекційно-логопедичної діяльності, а й для зацікавлення дітей у ній. Зазначено необхідність створення інноваційного середовища для ефективного розвитку дитини у закладі дошкільної освіти. Логопедичні технології розглянуто з трьох ракурсів: традиційного (традиційні логопедичні технології), інноваційного (інноваційні та інформаційно-комунікаційні технології), змішаного (поєднання традиційних логопедичних технологій з інноваційними нововведеннями). Використання логопедом музикотерапії у закладі дошкільної освіти сприяє формуванню здорових психічних процесів дитини, необхідного світогляду й позитивного світосприйняття. Застосування мнемотехніки покликане полегшити процес запам’ятовування задля збільшення об’єму пам’яті дитини шляхом створення й використання різноманітних асоціацій. Технологія пальчикового масажу покликана нормалізувати м’язовий тонус, активізувати чи розслабити м’язи мовно-рухового апарату дитини. Використання технології «Су-Джок» стимулює мовні зони у корі головного мозку, розвиває пізнавальні здібності й вищі психічні функції дитини, приведення м’язів у необхідний стан для роботи, корекції мовлення дитини. Зроблено висновок про те, що лише повне усвідомлення важливості використання інноваційних технологій у корекційно-логопедичній діяльності дозволить керівникам закладів дошкільної освіти об’єктивно оцінити й спрогнозувати впровадження інноваційних технологій у діяльність закладів дошкільної освіти.