РОЛЬ «МОЛИТВИ ЗА УКРАЇНУ» («БОЖЕ ВЕЛИКИЙ, ЄДИНИЙ») М. ЛИСЕНКА У ФОРМУВАННІ МОРАЛЬНО-ДУХОВНИХ ЦІННОСТЕЙ ДІТЕЙ І МОЛОДІ
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-109-2-97-107Ключові слова:
морально-духовні цінності, духовність, моральність, духовний розвиток особистості, освітній процес, українська культура, духовно-моральне виховання, діти і молодь, М. Лисенко, релігійна музика, твір «Молитва за Україну» («Боже великий, єдиний»)Анотація
У статті розкрито актуальність «Молитви за Україну» М. Лисенка та її виховне значення. Показано, що духовність є ціннісною основою національного світогляду українців, і її формуванню має бути підпорядкований весь освітній процес сучасного навчального закладу. Обґрунтовано необхідність духовно-морального виховання дітей і молоді на культурних надбаннях українського народу. Показано роль «Молитви» («Боже великий, єдиний») М. Лисенка у національно-патріотичному вихованні, у формуванні моральної особистості. Розкрито історію створення духовного гімну України і необхідність його популяризації в сучасній школі. Обґрунтовано думку про відображення у творі «Молитва за Україну» національних особливостей української музики, відтворення в ньому молитовного духу побожних пісень українського народу, що відрізняється світлим, життєрадісним колоритом, теплими, оптимістичними інтонаціями та щирою релігійністю. У часи горя й недолі М. Лисенко підніс український народ до усвідомлення своєї людської гідності і національної вартості. І сьогодні, в час війни за саме існування українського народу і його свободу, цей твір, як ніколи, актуальний. Виконання «Молитви» укріплює у юних українців волю до перемоги добра над злом, світла над темрявою; плекає віру у прекрасне майбутнє береженої Богом української землі, любов до свого народу і його духовної культури, міць духу і бажання вчитися і працювати на благо своєї вільної, незалежної держави.