Виховний потенціал сім'ї у контексті сучасного інформаційного середовища
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-110-3-181-191Ключові слова:
соціалізація, сім’я, сімейні цінності, діти, виховний потенціал сім’ї, засоби масової інформації, диджиталізація, інформаційна культура, саморозвиток, ІнтернетАнотація
Інтернет у новому тисячолітті став невід’ємною частиною культури та суспільства. Актуальність вивчення його впливу на індивіда зумовлюється його структурно-функціональними можливостями: по суті, він стає інститутом соціалізації нових поколінь, що активно вбудовується, в тому числі, як в сімейні так і в освітні системи.
На сучасному рівні соціально-економічного, політичного, демографічного рівня розвитку країни відбувається зниження виховного потенціалу сім’ї, що обумовлено дефіцитом коштів, можливостей та часу для реалізації батьками виховної функції, дефіцитом внутрішньосімейного спілкування та порушенням емоційної близькості між батьками та дітьми, розривом між цінностями різних поколінь. Засоби масової комунікації та Інтернет за своєю значущістю у процесі соціалізації ставляться в один ряд із таким соціальним інститутом, як сім’я, формуючи соціальні норми та цінності у молодого покоління. Зазначається, що формування інформаційного суспільства і поширення новітніх цифрових технологій виступає значущим фактором соціально-культурних трансформацій, що відображаються в тому числі і на поколінській динаміці сучасного українського соціуму. Реалії інформаційної цивілізації трансформують сім’ю, взаємини батьків та дітей.
Грамотне використання можливостей нових комунікаційних технологій має позитивні наслідки для особистості, що сприяє підвищенню або зниженню виховного потенціалу сім’ї.