Аксіологічний контекст професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах Республіки Польща
DOI:
https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-110-3-203-212Ключові слова:
професійна підготовка, майбутній учитель історії, університети, аксіологічний підхід, ціннісно-орієнтована парадигма, зарубіжний досвід, Республіка ПольщаАнотація
У статті обґрунтовано аксіологічний складник як компетентнісно-орієнтований чинник професійної підготовки майбутніх учителів історії в університетах Республіки Польща. Проаналізовано праці українських і польських учених, у яких представлено результати досліджень аксіологічного складника особистісно-орієнтованої підготовки педагогічних кадрів, етично-морального контексту формування і становлення педагогічної думки, зокрема у векторі професійної підготовки майбутніх учителів історії. Розглянуто досвід Республіки Польща в аксіологічному контексті професійної підготовки майбутніх учителів історії та підкреслено вагомість ціннісно-мотиваційного аспекту в освітньому процесі з формування професійної компетентності у педагогічних кадрів історичного спрямування. Підкреслено значущість набуття аксіологічних компетенцій майбутніми учителями історії, що є актуальним чинником для здійснення ними педагогічної діяльності у закладах загальної середньої освіти. Наголошено на ролі класичних університетів у збереженні ціннісних традицій та пріоритетів становлення майбутніх педагогів-істориків. Визначено перспективи щодо екстраполяції позитивного досвіду Республіки Польща в українську систему освіти, зокрема у професійну підготовку майбутніх учителів історії, зберігаючи вітчизняні аксіологічні наративи, морально-етичні аспекти й мотиваційно-особистісні привілеї.